گرافیک نقوش پارچه های ایرانی از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده مرجان امیرزاده گوغری
- استاد راهنما محمد رضا دادگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: در این پژوهش با بررسی و طبقه بندی و تحلیل گرافیک نقوش به کاررفته در پارچه های دوران صفوی تا پایان قاجارو همچنین تطبیق نمونه ها با سنت تصویری گذشته ایرانی ،انواع گوناگون این نقوش از میان مدارک تصویری موجود بازشناسی شده است که نشان می دهد اوج هنر بافندگی ایران را می توان در این دو دوره دید، دسته بندی کلی این نقوش گواه این است که نقوش این دوران به طور وضوح به دو گروه نقوش تجریدی و نقوش واقع گرایانه قابل بازشناسی و تفکیک می باشد. گونه های این دو تقسیم بندی را می توان در ترتیب با هم روابطی همچون:انسان+گیاه، انسان+گیاه+حیوان، انسان+گیاه+حیوان+نوشتار، حیوان+گیاه، انسان+گیاه+حیوان+نوشتار+نقوش تجریدی، انسان+گیاه+حیوان+سماوی دیده می شود . با مطالعه تعدادی نمونه، بیشترین نقوش به این ترتیب می باشند:گیاهی،حیوانی،انسانی، که در این میان بیشترین فراوانی نقش متعلق به نقوش گیاهی است. و در پایان مطالعه موردی، مقایسه و تجزیه و تحلیل فرمی دو نقش: سرو از گروه نقوش گیاهی و طاووس از دسته حیوانی، تغییرات فرمی این دو نقش و سیر تحول نقوش از صفویه تا قاجاریه مورد بررسی قرا رگفت که نشانگر موارد اشتراک و افتراق نقشها در این دوران می باشد. به گونه ای که در این دو دوره تنوع کلی نقوش به صور اصلی (بزرگ و کوچک) در متن پارچه و نقوش فرعی که به عنوان حاشیه و طراز بکار می رفته اند. بررسی ها نشان می دهد که در دوره صفوی استفاده از یک نقش به تهایی بیشتر از قاجار بوده است؛ در دوران صفوی نقش ها بیشتر به صورت روایت گونه دیده می شوند تا به عنوان عنصری مجزا، روایت هایی چون داستانهای عاشقانه، عارفانه،شکار و جنگ؛ درپارچه های دوران صفوی از نوشتار به صورت دعا، امضاو آیات قرآنی بیشتر از دوره قاجاراستفاده شده است؛ در دوره صفوی جنبه معنوی نقوش بیشتر است و در دوره قاجار نقوش جنبه مادی و تزیینی به خود می گیرند؛ در دوره قاجار نقوش به مراتب کمتر و ساده تر از پیش می-شوند و در نهایت در دوره قاجار با آمدن نقاشی روی پارچه یا همان چاپ قلمکار نقشها ساده تر و خلاصه تر از گذشته و با تمرکز در وسط پارچه و تکرار یک نقش به مراتب بیشتر از دوره صفوی است. واژگان کلیدی: نقش پارچه، صفویه، قاجار، سرو، طاووس.
منابع مشابه
سیر تحول نقوش انسانی در کاشیکاری حمامهای تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
The bathrooms were assumed as locations for presence of various classes of society in the past time and walls of baths were decorated with motley tiles and various designs. The human designs drawn on these tiles are deemed as one of the most conspicuous elements that reflect social, cultural, and artistic conditions in community These motifs with various themes and ways of different design had ...
متن کاملسیر تحول نقوش انسانی در کاشی کاری حمام های تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
درگذشته، حمام ها مکانی برای حضور اقشار مختلف جامعه بودند و دیوار حمام ها با کاشی های الوان و نقوش متنوع زینت یافته بود. نقوش انسانی ترسیم شده روی این کاشی ها، یکی از شاخص ترین عناصر منعکس کننده شرایط اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه هستند. این نقوش با مضامین متنوع و شیوه های طراحی متفاوت همواره موردتوجه قرار داشته اند. در این مقاله، با هدف بررسی نقوش انسانی ترسیم شده بر کاشی کاری حمام های تاریخی شه...
متن کاملبررسی اثر نومادیسم بر ساختار نظامی ایران از دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار
کوچنشینان در طول سه هزار سال گذشته همواره نقش فعالی در امور سیاسی و پاسداری از مرزهای ایران به عهده داشتهاند. جامعه عشایری ایران در طی همجواری خود با جوامع روستایی و شهری دارای انواع تعاملات مسالمتآمیز و گاه خشونتآمیز بوده است. سران ایلهای جامعه عشایری در برانداختن و تشکیل حکومت-های پیشامدرن در ایران نقش مؤثری داشتهاند، تا آنجا که برخی محققان جامعه عشایری و نظام ایلی را یکی از موانع شکلگ...
متن کاملخوانش مضامین نقوش تزئینی در دیوارنگارههای حمام مهدی قلیخان مشهد و سه پارچه قلمکار دوره قاجار
نقوش تزئینی در معماری و منسوجات عصر قاجار منعکسکننده آراء هنرمندان عصر بوده است. تغییرات نقشپردازی بنابر زیباشناسی زمانه و میزان آرمانگرایی هنرمندان متفاوت است. اهداف اصلی پژوهش، بررسی مضامین نقوش تزئینی در معماری و منسوجات قجری و تبیین آراء هنرمندان ایرانی در اجرای تصویرنگاری در هنر عصر قاجار است. پرسش اساسی این نوشتار، کیفیت مضامین عاشقانه و حماسی نقوش تزئینی در معماری حمام مهدیقلیخان و سه پا...
متن کاملروابط فرهنگی ایران و آلمان از عصر صفوی تا پایان دوره قاجار بازخوانی مدارک منتشرشده و رهیافتی به اسناد جدید
در این مقاله، به مهمترین مسائل روابط فرهنگی ایران و آلمان از عصر صفویه تا پایان دوران قاجار پرداخته شده است؛ روابطی که هیچگاه از تأثیرات دیپلماسی دو دولت نیز برکنار نبود. در اینجا با ارائه گزارشی مستند از تاریخ روابط میان این دو دولت، تعاملات فرهنگی دو ملت و تأثیر و تأثراتی که ممکن بود از یکدیگر پذیرفته باشند، بر اساس 25 سند منتشرنشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، اگرچه هر از چند گاهی، ...
متن کاملتجلّی نقوش گرفتوگیر در فرش دوره صفوی
The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023